Užívaj si bolesť (časť 1.)

Autor: Marcela Hrapková | 24.11.2016 o 14:24 | (upravené 15.12.2016 o 12:00) Karma článku: 3,05 | Prečítané:  744x

S bolesťou sa stretol každý z nás. S telesnou aj duševnou. Pri chorobe, citovom ublížení, pri športe. Teraz vám ponúknem myšlienku, ktorá zmení váš pohľad na bolesť a tým jej prežívanie. Moja rada znie: vychutnaj si ju

Bolesť je súčasťou ľudskej skúsenosti

Je červenou na semafore, ktorý má telo k dispozícii vo forme pocitov. Keď niečo nie je ako má byť, pocity hovoria: človeče tuto, takto nie, toto nie je dobrá cesta pre teba! Bolí to, keď nie som v harmónii sama so sebou, to jest keď myslím a konám v nesúlade s tým, kam patrím (napríklad keď rozvíjam vzťahy, prácu či myšlienky, ktoré mi nerobia dobre). O tomto píšem viac v predchádzajúcich blogoch. A potom sú bolesti prítomné, keď sa niečo nové rodí...niekedy dieťa a inokedy nová realita.

Nová forma teba. Bez nadsázky. Zostaň prosím so mnou do konca.

Keď vidíš priestor, kde ti bude lepšie, choď tam

Ak však priamu cestu z bolesti nájsť nevieš, často príde automatická voľba bolesť hneď "riešiť" a "zbavovať sa jej". Za každú cenu a akýmkoľvek spôsobom: bolesť si nevšímam, potláčam ju alebo nahrádzam, snažím sa ju odstrániť a pritom ju posilňujem (o cestách kvázi úniku poviem viac v 2. časti tohto blogu). To, čo chcem povedať, je, že keď ťa tlačia topánky, prezuj sa, ale keď sa nemáš do čoho, navrhujem nedať si hneď ibalgin, neochkať a nekrívať do nemoty ani bolesť na päte neprebíjať kúsaním do jazyka. Teraz ťa vyzvem urobiť paradoxný krok. Naopak, skús pociťovanú bolesť trochu zväčšiť alebo si nadrzovku

Bolesť uži!

Je to prvý krok. A skrýva v sebe poklady. Príklad topánok bol samozrejme iba ilustračný. V prvom rade mám na mysli bolesť duševnú, prameniacu z vonkajších situácií, ktorým nie sme schopní vnútri seba povedať áno. Sme v odpore a bolí to. Keď nevieš povedať áno tomu, čo je vonku, povedz aspoň áno tomu, čo je vnútri. Svojej bolesti. Nerieš, nerozmýšľaj, nesnaž sa nič meniť. Iba buď s tým, čo je. Čisto cez svoje zmysly sa sústreď na to, čo bolí, či už teda ide o bolesť duševnú alebo telesnú. Oplatí sa nebáť sa schúliť do periny a dať si čas prežívať to, čo prichádza. Rýchlo zistíš, že bolesť v čase mení svoju formu i intenzitu. Snaž sa ju lokalizovať v tele a vnímaj, preciťuj jej cestu.

A keď sa ti podarí vypnúť hlavu a dostatočne dlho s bolesťou cez zmyslové vnímanie pobudnúť, je dosť pravdepodobné, že sa zredukuje na jednoduchý telesný vnem. Tlak, pálenie, klepanie, brnenie či chvenie. Už to je, uznaj, sám o sebe pokrok a oveľa ľahšie zvládnuteľný stav. Iba si to predstav, bolesť z rozchodu či nedorozumenia sa odrazu stane tlakom na hrudi. Menštruačný výkyv nálady prekonáš ako pálenie v krku. Napríklad. A choď ešte ďalej..

Bolesť ako portál do blaha

A všetko, čo prichádza sa veľmi jemne a nežne usiluj vychutnať. Ani nevieš kedy, obvykle to prvý krát prekvapí, sa tieto jednoduché telesné vnemy premenia do príjemných pocitov ako šteklenie, hrejivých až blažených pocitov či dokonca extázy. Pripusti, že až tam ťa pôvodne nepríjemný, bolestivý pocit môže dostať. Zažila som to na vlastnej koži. Chce to dôveru a cvik, ale užívať sa dá smútok, plač, hnev, úzkosť i rany osudu či niekoho iného. I nechtiac narazený lakeť si miesto uvoľnujúcej nadávky skús radšej vychutnať. Fantasticky to funguje pri športe. Užívanie bolesti ti pomôže zvýšiť výkon. Najbližšie pri cvikoch na výdrž, tam, kde ostatní budú končiť, si ty začni vychutnávať bolesť. A hádaj, kto z vás vydrží dlhšie. A s úsmevom na perách...ha!

AHA momenty

Dôležité je tiež uvedomiť si, že bolesť je sprievodným javom hojenia. Rana bolí, keď sa hojí. A tak ako horúčka je pokusom tela o liečenie, prežívanie bolesti je liečivé. Ak tento proces dovolíš, časté sú takzvané aha momenty alebo vhľady do situácie. Špeciálne pri bolesti duševnej. Akoby samé od seba príde náhle pochopenie, ČO  a PREČO bolí. A akú rolu hrám v privodení si tejto bolesti do života. A pri poctivej, niekedy opakovanej, inokedy jednorázovej akcii v teple postele nastane vytúžená zmena. Niekedy citeľná ihneď, inokedy až na druhý, tretí den. Zrazu príde úľava, cítiš, že bolesť sa rozpustila. Príjemný vnútorný pocit zmierenia ti napovie, že si postúpil o úroveň vyššie. Pochopila súvislosti. Si sa do slova a do písmena posunul, transcendovala starú formu bytia. Tvoje vedomie sa zvýšilo, urobil si evolučný krok vpred. Si nový, si nová, iná. Lepšia. Štastnejší. Mňam.

Ak niekomu moje rady pripomínajú sado-maso praktiky, aspoň má šancu pochopiť, prečo ho niektorí ľudia dobrovoľne praktizujú. A keď najbližšie utŕžiš facku od života či niekoho iného, než sa s vervou pustíš do bezmocného kolotoča sebaľútosti, agresie či potláčania bolesti, skús si ju užiť. A napíš, ako to dopadlo.

Tento návod je autentický a vhodný pre všetkých trpiacich na domáce použite. A tiež pre športovcov na zvyšovanie prahu bolesti a výkonu. Nie je potrebné konzultovať svojho lekára ani lekárnika. Boli by prekvapení a mohli by mať pocity zbytočnosti. Keby predsa, poraďte im, nech si ich užijú.

(Koniec 1. časti)

2. časť je tu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza pre postoje Sulíka z SaS

Mihál nesúhlasí s postojmi Sulíka.


Už ste čítali?